04
Jan

Styrketræning i dit eget hjem med gymnastikringe!

Written by Rugholm. Posted in Kropsvægttræning

traening med gymnastikringeDu har sikkert kendt dem lige siden, du startede med idræt i folkeskolen, og der har vel altid været præstige i at kunne svinge sig rundt i dem. Gymnastikringe har altid været en favorit blandt mange forskellige fitnessudøvere, da de ikke blot gavner en gymnast i deres træning, men faktisk giver mange muligheder for, at almindelige mennesker kan få en masse gavnlig træning ud af dem på samme tid. Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med styrketræning med gymnastikringe, kan vi varmt anbefale dig at læse lidt videre og blive inspireret!

 

Hvilke former for øvelser kan man bruge gymnastikringe til?

Mange forbinder gymnastikringe med utrolig slanke gymnaster, der bruger dem til at skabe et flot show, og selvom de naturligvis også bruges til dette, så kan man sagtens få noget ud af at træne med gymnastikringe, selvom man ikke er en vordende gymnast! Gymnastikringe kan nemlig bruges til en masse forskellige styrketræningsøvelser, der spænder bredt fra træning af biceps og triceps til træning af mave- og rygmuskler, og som kun kræver, at du har én eller flere gymnastikringe i loftet. Du kan træne dine armmuskler ved at hive dig op i ringene på den ene eller den anden måde, og efterhånden som du lærer teknikkerne vil du også opdage, at du helt automatisk træner mave- og rygmuskler på samme tid som både arme- og brystmusklerne. Du får altså en unik mulighed for at lave forskellige øvelser, der styrker flere muskelgrupper på samme tid, og du får dermed den alsidighed i din træning, som er forfriskende, og som skaber resultater fra dag 1!

 

Ringene fungerer helt simpelt ved, at du holder fast i dem og hiver dig op, eller du kan svinge dig let fra side til side, hvis din bolig giver plads til dette. Det lyder enkelt, men træningen er kompleks og udfordrende for enhver!

 

Hvilke fordele og ulemper er der ved gymnastikringe?

fordele ved gymnastik ringeNår man vælger træningsudstyr til hjemmet, så er det som regel altid en afvejning mellem henholdsvis effekt og pladskrav. Mange redskaber kræver relativt meget plads, men man får som regel også mere ud af dem, når man lukker dem ind i hjemmets fire, trygge vægge. Denne afvejning gælder naturligvis også for gymnastikringe, som dog klart har flere fordele end ulemper!

 

Den største fordel ved gymnastikringe i forhold til andre redskaber er den alsidighed, som gymnastikringe tilføjer din træning. Som før nævnt træner du mange forskellige muskelgrupper på samme tid og med samme øvelse, og dette kan du næsten ikke få bedre i andre redskaber. Herudover hænger ringene frit i luften, hvilket giver dig oceaner af muligheder for at udtænke nye og kreative øvelser, der sætter lidt krydderi på din træning. Udover fordelene ved træningen får du også utrolig meget træningsudstyr for pengene med gymnastikringe. De fleste gymnastikringe til brug i hjemmet er relativt billige, og du skal dermed ikke lægge store summer for at få dit daglige træningsfix!

 

Når fordelene således er stillet op, så er der én åbenlys ulempe ved gymnastikringe: De kræver relativt meget plads omkring dem. Ringene fylder i sig selv ikke ret meget, og selvom de skal hænges op i loftet, så kan de skubbes ind til siden, når du ikke bruger dem, men den største ulempe er, at du er nødt til at have god plads omkring dig for at kunne lave alle de øvelser, du ønsker. Dette skyldes især, at du bruger din egen kropsvægt til træningen, hvilket sjovt nok kræver gode muligheder for bevægelse. Du bør derfor tænke over, om du har plads nok omkring dig, inden du hænger ringene op. Med det sagt, så giver gymnastikringe en så stor alsidighed, at du ikke vil fortryde, at de kræver en smule mere plads end f.eks. en motionscykel!

 

Hvilken type gymnastikring skal du bruge, og hvordan sættes de bedst op?

opsaetning af gymnastikringeMed en hurtig søgning på Google vil du finde ud af, at der er utallige forskellige typer af gymnastikringe, hvilket kan gøre det svært at finde netop de ringe, der passer til dit hjem og dine behov. Det er derfor en rigtig god ide, at du sætter dig ned og finder ud af, hvad du har brug for i forhold til din træning. Herudover skal du bide mærke i, at nogle ringe har nogle begrænsninger i forhold til vægt osv., der kan gøre visse ringe uegnet til brug. Generelt kan de fleste fint klare sig med de billigste ringe, der typisk er lavet af holdbart plastik, og som har fine reb, der kan holde til en del vægt. Disse kan meget ofte fås for mellem 200 og 300 kroner på nettet, og de er rigtige fine at kickstarte din træning med. Bliver du meget fanget af træning med gymnastikringe, eller vil du bare gerne have en højere kvalitet, så vil du måske foretrække ringe, der er lavet af træ, der både er og føles mere holdbare. Disse er dog noget dyrere, så du skal gøre op med dig selv, hvad der passer bedst til dig!

 

Når ringene er købt, skal de vel at mærke hænges op for, at du kan begynde at træne med dem. Dette er utrolig simpelt, og i langt de fleste tilfælde følger der klare instruktioner med ringene, som du roligt kan følge. Hvis du har købt nogle ringe, hvor der ikke følger skruer til montering med, så gå ned i dit lokale byggemarked og snak med dem om, hvilke skruer, der kan bruges til formålet – de skal kunne holde til en del vægtbelastning! Skruerne monteres i dit loft, og herefter er det blot at hejse ringene op i den højde, som du finder passende i forhold til de øvelser, du skal lave!

 

God fornøjelse med dine gymnastikringe!

05
Dec

Pull-up bars til ethvert hjem!

Written by Rugholm. Posted in Træningsudstyr

bedste pull up barUanset om du er nybegynder eller lidt mere erfaren udi kropsvægtstræning, så vil du vide, at én af de mest givende, men også letteste øvelser, er de såkaldte pull-ups. Ved at lave en pull-up aktiverer du utrolig mange forskellige muskelgrupper, og du sætter pres på bl.a. arme, mave og rygmusklerne. Derved kan du gennem f.eks. en kombination af push-ups og pull-ups træne med din egen vægt og opleve gode resultater på din egen overkrop! Den eneste hage ved pull-ups er, at du meget sjældent kan finde et egnet sted i dit hjem til at lave dem, og det er her, at en pull-up bar kan hjælpe dig i din træning!

 

Hvad er en pull-up bar?

Hvis du ikke før har trænet så meget, så er det ikke nødvendigvis sikkert, at du ved, hvad en pull-up bar egentlig er. Dette er ikke noget at skamme sig over – det er derfor vi har lavet denne artikel om forskellige pull-up bars til alle typer af hjem! En pull-up bar er helt konkret en stang eller nogle håndtag, som kan monteres på vægge, i lofter eller i f.eks. en dørkarm. Ved hjælp af disse opsatte stænger kan du lave de klassiske pull-ups, hvor du hejser dig selv op i armene. Eftersom du forlader jorden for at lave en pull-up er det vigtigt, at du sørger for, at din væg eller din dørkarm kan holde til din egen vægt. Derudover er det også vigtigt, at selve pull-up baren er lavet til at kunne holde til din vægt, da du ellers kan ende med at lande på gulvet med et stort brag – vi HAR prøvet det, det er ikke en sjov oplevelse!

 

Forskellige pull-up bars til alle typer montering og vægt!

Når du skal finde den perfekte pull-up bar til nøjagtigt dit hjem, så er det vigtigt, at du først og fremmest finder ud af, hvilke muligheder du har for montering i dit hjem. Dette lyder måske simpelt, men faktum er dog, at når først din nye pull-up bar er sat op, så er den ikke bare lige til at flytte igen. Du skal dermed se på, hvor meget plads du vil ofre på din pull-up bar, og du kan allerede her blive lidt begrænset i dit valg. Herudover skal du også lave en vurdering af, hvor meget vægt din pull-up bar skal kunne bære, og dette skal i høj grad afvejes med, hvad henholdsvis din væg eller dørkarm kan klare. Når du således har fundet frem til dette, så kan du gå videre til at vælge den rigtige pull-up bar!

 

Den vægmonterede pull-up bar

chin up bar fastmonteretHvis du er utrolig seriøs omkring din træning, så er det nok en god ide, at du vælger en vægmonteret version. Dette skyldes i høj grad, at en vægmonteret pull-up bar normalt er lidt større og mere robust, og derudover kan du have flere muligheder for forskellige øvelser, da der ikke blot er en enkelt bar, men ofte nogle håndtag og lignende, der kan gøre træningen afvekslende. Herudover gør dens robuste fremstilling, at den ofte kan bære mere vægt end dens konkurrenter. Dette er nogle af de klare fordele ved en vægmonteret pull-up bar, men naturligvis er der også nogle ulemper ved denne type af bar.

 

Den største ulempe ved den vægmonterede pull-up bar er, at den typisk fylder en del, som den stikker ud fra væggen. Med andre ord skal du have placeret den et sted, hvor du ikke hele tiden går ind i den, da de meget ofte stikker relativt langt ud fra væggen. Herudover er denne type pull-up bar typisk noget dyrere end alternativerne, hvorfor den vægmonterede løsning måske ikke er for dig, der gerne vil træne på hobbyplan!

 

Den dørkarmsmonterede pull-up bar

Pull-up bar dørkarmHvor den vægmonterede pull-up bar typisk har den lidt mere seriøse sportsmand som målgruppe, så er den dørkarmsmonterede pull-up bar i høj grad et mere let produkt, der dog sagtens kan bruges af alle! Det helt smarte ved en pull-up bar, der er monteret i en dørkarm, er, at den ikke fylder noget som helst. Med andre ord kan du hænge baren op og bruge den til din træning uden at tænke mere over, at den hænger dig. Dette adskiller denne type bar fra de andre, der typisk fylder meget mere og kan være upraktiske i et almindeligt hjem. En pull-up bar til montering i dørkarme er meget let at sætte op, og det naturlige mellemrum mellem karm og loft gør, at du har masser af bevægelighed omkring baren. Oveni dette kan du tilføje, at denne type pull-up bar er noget billigere end alternativerne, da den i princippet blot er en stang, som du hænger op.

 

Der er selvsagt også en række ulemper ved denne træningsløsning, hvor den første og største ulempe må siges at være muligheden for afveksling i øvelser. Med en pull-up bar i dørkarmen kan du udelukkende lave kropshævninger den ene og den anden vej, hvilket gør redskabet temmelig ensidigt. Herudover vil du hurtigt opdage, at de pull-up bars, der skal monteres i dørkarmen, kun kan bære en begrænset vægt, da karmen skal kunne holde til dette. Det er en god ide at have dette i baghovedet, når du måske overvejer denne type. Denne type bar er med andre ord det billige stykke startudstyr, som kan hjælpe dig i gang med din træning!

 

Det er dog slutteligt værd at tilføje, at markedet for pull-up bars er større end nogensinde før, hvilket betyder, at du generelt ikke behøver at give en formue for dit nye stykke træningsudstyr! Der er med andre ord ikke ret mange undskyldninger for ikke at gå i gang med træningen med det samme – god fornøjelse!

14
Feb

FiveFingers løbesko – en anmeldelse

Written by Rugholm. Posted in Løb, Træningsudstyr

Jeg har for nylig købt et par fivefingers løbesko og vil i denne forbindelse gerne dele mine oplevelser omkring skoene med Jer.

 

Som jeg ser det, er det at løbe i fivefingers, især for folk, der ønsker at prøve kræfter med forfodsløb, natural running, poserunning (ja kært barn har mange navne). Skoen er, hvad man kalder en zero drop sko, hvilket vil sige, at der ikke er ”øget” stødabsorbering i hælen, hvilket gør, at der ikke er nogen hældning mellem hæl og tå, som man ellers normalt finder i klassiske løbe sko.

13
Nov

Forbyggelse og helbredelse af løberknæ

Written by Rugholm. Posted in Sportsskader

LøberknæHar du fået ondt i knæet af at løbe eller cykle? Her vil jeg give dig nogle tips omkring hvordan du kan blive dit løberknæ kvit.

Det koster tid, frustration og form at blive ramt af en løbeskade, alligevel er det noget jeg vil tro stort set alle løbere har prøvet. En meget almindelige form for løbeskade er et løberknæ (på latin: Tractus iliotibialis friktions syndrom). Et løberknæ er, som navnet antyder, en meget almindelig lidelse blandt løbere. Men den kan også ramme andre atleter, der laver aktiviteter, der kræver en masse knæbøjning – såsom gang, cykling, og spring.

30
Oct

Intervaltræning kan give dit løb et boost.

Written by Rugholm. Posted in Træning

intervaltræning løbIntervaltræning er en perfekt måde at få noget kvalitet ind i din løbe træning, da det vil flytte dine grænser for hvad du kan yde, dog giver intervaltræning også en øget risiko for at få skader hvis ikke du er opmærksom på de signaler din krop giver dig. I denne artikel vil jeg give dig nogle tips til hvordan du kan få gavn af intervaltræning på en fornuftig måde.

17
Oct

The Stick – udfør selv din sportsmassage

Written by Rugholm. Posted in Træning, Træningsudstyr

The Stick Sportsmassage“The Stick” er et revolutionerende produkt til at udføre selvmassage. Med The Stick opnår du en effektiv behandlingen og forebyggelse af muskelsmerter. Her er nogle af de fordele du kan opnå ved at anvende The Stick.

– Forbedret styrke.
– Større endurance.
– Hurtigere restitutionstid.
– Reduceret muskelømhed, stivhed og smerte.
– Forebyggelse af skader.

22
Sep

5 Principper til at få det bedste ud af din løbetræning

Written by Rugholm. Posted in Træning

LøbetræningHar du løbet noget tid og vil gerne til at træne mere struktureret, eller er du nybegynder og vil gerne til at løbetrænet, så vil jeg her give dig nogle løbetrænings principper du kan bruge for at gøre din løbeform bedre.