Select Page

Jeg har for nylig købt et par fivefingers løbesko og vil i denne forbindelse gerne dele mine oplevelser omkring skoene med Jer.

 

Som jeg ser det, er det at løbe i fivefingers, især for folk, der ønsker at prøve kræfter med forfodsløb, natural running, poserunning (ja kært barn har mange navne). Skoen er, hvad man kalder en zero drop sko, hvilket vil sige, at der ikke er ”øget” stødabsorbering i hælen, hvilket gør, at der ikke er nogen hældning mellem hæl og tå, som man ellers normalt finder i klassiske løbe sko.

Få 10 tips til hvordan du undgår skader ved forfodsløb.

 

Hvorfor jeg købte et par FiveFingers løbesko?

Nu tænker du nok, hvorfor jeg pludselig vil begive mig udi at risikere ”liv og lemmer” og måske blive skadet til den store guldmedalje, ved at løbe i et par sko, som ikke har nogen stødabsorbering overhovedet.

Jeg har gennem mange år praktiseret forfodsløb i større eller mindre omfang. Det vil sige, at jeg i min normale træning bruger normale løbesko med lille støtte, eller løbesko der er decideret lavet til forfodsløb. Det endelige skub til at prøve et par FiveFingers løbesko kom dog efter at have læst bogen Født Til Løb af Christopher McDougall.

Det er en fantastisk bog, hvis du kan lide at løbe og faktisk også, hvis du ikke kan (selv min kone blev grebet af den J). I bogen var det særligt et par kapitler, der fik mig til at tænke, at jeg gerne ville prøve kræfter med et par FiveFingers. Jeg vil snart skrive en anmeldelse af bogen her på bloggen.

Født til Løb bogen kombineret med, at jeg fandt et par FiveFingers Speed, der var sat ned til 500 kr. gjorde, at der pludselig ikke var nogen undskyldninger for ikke at tage kampen op J.

 

Førstehåndsindtryk af mine nye FiveFingers.

Endelig kom pakken med skoene, og jeg må indrømme, at jeg havde set lidt frem til mine nye ”gadgets”.

Da jeg først tog skoene ud af æsken, slog det mig, hvor lette de var. Men det er der selvfølgelig ikke noget at sige til, når sålen på FiveFingers praktisk talt er ikke eksisterende (hvilket også er grunden til, at de er interessante at eksperimentere med i ”barfodsløb”).

Efter at have stukket fødderne i skoene (her må jeg indrømme at min lilletå havde problemer med at finde sin plads, så det tog lidt tid), og vandret rundt i huset, kunne jeg næsten ikke vente med at komme ud og afprøve, hvordan det rent faktisk var at løbe i dem.

Det føltes mærkeligt, men også rart at gå i skoene. Jeg vil ikke gå så vidt at sige, at man føler sig så fri som, når man går i bare tæer, men følelsen af frihed er væsentligt større end når man har et par klassiske løbesko på (selv Nike Free kan ikke sammenlignes hermed) – dog ville jeg ikke gå med FiveFingers på arbejde, som jeg pt. gør med et par Nike Free… ikke endnu i hvert fald ;).

 

Første løbetur i mine FiveFingers.

Så oprandt dagen, hvor jeg endelig skulle ud og afprøve skoene. Da jeg ikke ønskede at blive fuldstændig skadet på min første tur, syntes jeg, at en tur i skoven ville være en god begyndelse. På den måde kunne det bløde underlag trods alt tage lidt af stødene.

Løbeturen var i slutningen af februar, der var ingen frost, men det var stadig koldt og med vandpytter hist og her. Dette blev jeg især opmærksom på, da jeg løb ”offroad”. De FiveFingers, jeg har investeret i, er ikke vandtætte! Nå pyt, mine tæer blev hurtigt tørre igen (eller også blev de bare følelsesløse) og at løbe offroad i FiveFingers er faktisk vildt fedt! (det er det nu også i klassiske løbesko).

En rigtig god investering jeg gjorde med skoene var at købe et par strømper. Løber du i FiveFingers i lave temperaturer, er det et absolut must efter min mening.

 

Jeg endte med at løbe små 7 km i meget kuperet terræn. Især op ad bakke var det super fedt at bruge skoene, da ens fodfæste føltes bedre, og man dermed kunne komme hurtigere fremad.

Generelt er der kontant afregning i et par FiveFingers løbesko og lander man på hælen på en sten, gør det mildest talt nas (så kan man lære det J).

Det fik jeg prøvet på en strækning ned ad bakke. Her blev mine skridt for hurtige og for lange, og jeg kunne ikke holde teknikken med at lande på forfoden. Tilfældigvis lå der lige en sten et af de steder, hvor jeg havde et hæl isæt….. AV.

Nå efter 7 km var jeg generelt ikke skræmt af at løbe i skoene (tvært imod), men dog lidt øm i mine lægmuskler og i min ene hæl, grundet mit møde med stenen.

 

Det skal siges, at jeg på turen også havde en kort tur på asfalt, hvilket i hvert tilfælde for mig, vil kræve noget mere tilvænning, hvis det skal gøres over længere perioder.

 

Dagene efter

Efter turen i skoven i mine Vibra Five Fingers, må jeg indrømme der var dømt ømme muskler. Ikke dagen efter, men to dage efter. AV!

Min hæl var desuden også øm efter slaget mod stenen, efter at jeg fejlagtigt var kommet til at løbe for hurtigt ned ad bakke og min teknik gik fløjten.

 

Efter en periode på 4 dage fortog ømheden sig, og inden ugen var omme, var jeg igen en tur i skoven. Denne gang blev jeg ikke nær så øm i dagene efter. Ømheden skyldtes at mine muskler lige skulle vænne sig til at løbe på en ny måde, så det skal ikke afskrække dig fra at prøve et par Fivefingers.

 

Jeg ved ikke om det er indbildning, men efter nogle ture i mine FiveFingers, føltes løbeturene i mine almindelige løbesko lettere og mere flydende. Indtil videre vil jeg fortsætte med at løbe i FiveFingers en gang om ugen i skoven. Målet skal være, at jeg på sigt kan træne mig op til at løbe små ture på asfalt.

 

Få 10 tips til hvordan du undgår skader ved forfodsløb.

Hvad er erfaring / mening?

Har du prøvet at løbe i FiveFingers og i givet fald, hvad er dine erfaringer med dem?

Eller har du overvejet at prøve et par? Og hvad holder dig i givet fald fra at købe et par?

 

Jeg vil meget gerne høre fra dig, så skriv en kommentar.

Få 10 tips til hvordan du undgår skader ved forfodsløb.