Select Page

LøbetræningHar du løbet noget tid og vil gerne til at træne mere struktureret, eller er du nybegynder og vil gerne til at løbetrænet, så vil jeg her give dig nogle løbetrænings principper du kan bruge for at gøre din løbeform bedre.

Hvorfor løbetræning?

Løb er vidunderligt simpelt. Det udstyr du behøver for at komme i gang er begrænset og den spildtiden i form af transport til of fra ”træningsstedet” er som regel ikke eksisterende. I princippet er alt hvad du behøver et par løbesko. Hvis du er ny indenfor løb, kan du temmelig sikkert finde noget gammelt træningstøj i skabet som du kan bruge, indtil du finder ud af om løb er noget for dig. Skulle du blive bidt af løb kan det også være et springbræt til et socialt fællesskab, hvis du vælge at melde dig ind i en løbeklub.

 

Balance i dine forpligtelser.

Inden du beslutter dig for at løbe mere struktureret er det en god idé at se på de øvrige forpligtelser i dit liv og hvor meget tid det er muligt for dig at afsætte til løb. Skal man f.eks. skændes med familien hver gang man skal ud og løbe kan motivationen hurtigt vise sig at falme. Derfor er det bedst at bliv afklaret med dig selv og dine omgivelser om hvor meget tid du kan lægge i din løbetræning. Når det er sagt behøver et krævende job eller børn ikke være en forhindring for at kunne vedligeholde din løbetræning, det kræver blot en masse planlægning og beslutsomhed.

 

Mål vil hjælpe dig til at nå dine mål.

Mål er en god motivationsfaktor så det er derfor en god ide at sætte dig nogle mål nu du har bestemt dig for at gøre mere ud af dit løb. Som udgangspunkt skal dine mål være:
• Realistiske.
• Målbare.
• Tidsafgrænset.

 

Det er vigtigt at du sætter dig nogle realistiske og vel definerede mål. Sætter du dig urealistiske mål vil du på et eller andet tidspunkt føle at du ikke når nogen steder på vejen mod målet og måske give op. Husk også at det er fuldkommen op til dig hvor ambitiøse dine mål er, men det gør ikke noget at du føler dig lidt udfordret af målet.

 

I forbindelse med din målsætninger vil det ofte være en god die at sætte dig nogle delmål så du kan se at du flytter dig i processen. Det vil hjælpe dig til at holde motivationen oppe de dage hvor det kan være svært at komme ud og løbetræne.

 

Plan for din løbetræning.

Nu du ved hvor du vil hen med din løbetræning, er det tid til at planlægge den i flere detaljer. Da løb er en hård belastning for kroppen er det vigtigt at du ikke starter for hårdt ud med din træning, men derimod tager udgangspunkt i din nuværende form.

 

Nedenfor er et eksempel på hvordan din løbetræning kan udvikle sig.

Udvidelse af kilometer i løbetræning

Som du kan se er der taget udgangspunkt i 3 ugers intervaller hvor man på den 4. Uge går ned i træningsmængde. Der er naturligvis mange måder at lægge et løbetræning på, men dette kunne være en måde at planlægge din løbe mængde, dvs. hvor mange kilometer du løber.

 

SPORT – Træningsprincipper i din løbetræning.

Et godt træningsprincip du kan bruge in din løbe træning er SPORT-princippet. Dette princip går på følgende:

 

Specificeret.

For at få mest muligt ud af din løbetræning skal den være specifik i forhold til det du gerne vil opnå. Vil du eksempelvis gerne løbe hurtigt på en 10 km behøver du ikke bruge alt din tid på at løbe langt i et moderat tempo.

 

Progression.

Der skal være en udvikling i din løbetræning både med hensyn til træningsmængde og intensitet (men ikke nødvendigvis på samme tid).

 

Overlast.

Din løbetræning skal være på et niveau der udfordre dig, men ikke nedbryder dig. Det er derfor meget vigtigt at du lytter til de signaler din krop giver dig og ikke ignorere dem. Ignorere du de signaler din krop giver kan det koste en langvarig pause fra din løbetræning. Overbelastning kan både forekomme ved at øge belastningen (kilometerne i din løbetræning for meget) eller ved at øge intensiteten for meget (farten i din løbetræning).

 

Reversibilitet.

Stopper du med at træne eller nedsætter intensiteten over en længere periode vil din form begynde at svækkes og du vil opleve en nedsat ydeevne. Det er dog vigtigt her at pointere at hvis du er helt uoplagt en dag, så gør det ikke noget at springe over. Det vil ikke ødelægge alt hvad du har arbejdet for.

 

Trivialitet.

En af de hyppigste årsager til at folk holder op med at løbetræne efter et stykke tid er at de syntes at det er blevet uinteressant. Det er derfor vigtigt at holde din træning interessant. Der er mange måder at variere din løbetræning på for at gøre den interessant, det kunne f.eks. være en tur i skoven, ved stranden, sprinttræning eller noget 4. Du behøver heller ikke nødvendigvis at du skal løbe hver gang du skal træne. Det virker godt på kroppen at blive udfordret på forskellige måder så en hård/lang cykeltur kunne også være en mulighed.

 

Forhåbentligt kan ovenstående hjælpe dig på vej i din løbetræning og give dig nogle tips til at komme videre eller komme i gang, afhængigt af dit nuværende niveau.

Få 10 tips til hvordan du undgår skader ved forfodsløb.