Select Page

traening med gymnastikringeDu har sikkert kendt dem lige siden, du startede med idræt i folkeskolen, og der har vel altid været præstige i at kunne svinge sig rundt i dem. Gymnastikringe har altid været en favorit blandt mange forskellige fitnessudøvere, da de ikke blot gavner en gymnast i deres træning, men faktisk giver mange muligheder for, at almindelige mennesker kan få en masse gavnlig træning ud af dem på samme tid. Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med styrketræning med gymnastikringe, kan vi varmt anbefale dig at læse lidt videre og blive inspireret!

 

Hvilke former for øvelser kan man bruge gymnastikringe til?

Mange forbinder gymnastikringe med utrolig slanke gymnaster, der bruger dem til at skabe et flot show, og selvom de naturligvis også bruges til dette, så kan man sagtens få noget ud af at træne med gymnastikringe, selvom man ikke er en vordende gymnast! Gymnastikringe kan nemlig bruges til en masse forskellige styrketræningsøvelser, der spænder bredt fra træning af biceps og triceps til træning af mave- og rygmuskler, og som kun kræver, at du har én eller flere gymnastikringe i loftet. Du kan træne dine armmuskler ved at hive dig op i ringene på den ene eller den anden måde, og efterhånden som du lærer teknikkerne vil du også opdage, at du helt automatisk træner mave- og rygmuskler på samme tid som både arme- og brystmusklerne. Du får altså en unik mulighed for at lave forskellige øvelser, der styrker flere muskelgrupper på samme tid, og du får dermed den alsidighed i din træning, som er forfriskende, og som skaber resultater fra dag 1!

 

Ringene fungerer helt simpelt ved, at du holder fast i dem og hiver dig op, eller du kan svinge dig let fra side til side, hvis din bolig giver plads til dette. Det lyder enkelt, men træningen er kompleks og udfordrende for enhver!

 

Hvilke fordele og ulemper er der ved gymnastikringe?

fordele ved gymnastik ringeNår man vælger træningsudstyr til hjemmet, så er det som regel altid en afvejning mellem henholdsvis effekt og pladskrav. Mange redskaber kræver relativt meget plads, men man får som regel også mere ud af dem, når man lukker dem ind i hjemmets fire, trygge vægge. Denne afvejning gælder naturligvis også for gymnastikringe, som dog klart har flere fordele end ulemper!

 

Den største fordel ved gymnastikringe i forhold til andre redskaber er den alsidighed, som gymnastikringe tilføjer din træning. Som før nævnt træner du mange forskellige muskelgrupper på samme tid og med samme øvelse, og dette kan du næsten ikke få bedre i andre redskaber. Herudover hænger ringene frit i luften, hvilket giver dig oceaner af muligheder for at udtænke nye og kreative øvelser, der sætter lidt krydderi på din træning. Udover fordelene ved træningen får du også utrolig meget træningsudstyr for pengene med gymnastikringe. De fleste gymnastikringe til brug i hjemmet er relativt billige, og du skal dermed ikke lægge store summer for at få dit daglige træningsfix!

 

Når fordelene således er stillet op, så er der én åbenlys ulempe ved gymnastikringe: De kræver relativt meget plads omkring dem. Ringene fylder i sig selv ikke ret meget, og selvom de skal hænges op i loftet, så kan de skubbes ind til siden, når du ikke bruger dem, men den største ulempe er, at du er nødt til at have god plads omkring dig for at kunne lave alle de øvelser, du ønsker. Dette skyldes især, at du bruger din egen kropsvægt til træningen, hvilket sjovt nok kræver gode muligheder for bevægelse. Du bør derfor tænke over, om du har plads nok omkring dig, inden du hænger ringene op. Med det sagt, så giver gymnastikringe en så stor alsidighed, at du ikke vil fortryde, at de kræver en smule mere plads end f.eks. en motionscykel!

 

Hvilken type gymnastikring skal du bruge, og hvordan sættes de bedst op?

opsaetning af gymnastikringeMed en hurtig søgning på Google vil du finde ud af, at der er utallige forskellige typer af gymnastikringe, hvilket kan gøre det svært at finde netop de ringe, der passer til dit hjem og dine behov. Det er derfor en rigtig god ide, at du sætter dig ned og finder ud af, hvad du har brug for i forhold til din træning. Herudover skal du bide mærke i, at nogle ringe har nogle begrænsninger i forhold til vægt osv., der kan gøre visse ringe uegnet til brug. Generelt kan de fleste fint klare sig med de billigste ringe, der typisk er lavet af holdbart plastik, og som har fine reb, der kan holde til en del vægt. Disse kan meget ofte fås for mellem 200 og 300 kroner på nettet, og de er rigtige fine at kickstarte din træning med. Bliver du meget fanget af træning med gymnastikringe, eller vil du bare gerne have en højere kvalitet, så vil du måske foretrække ringe, der er lavet af træ, der både er og føles mere holdbare. Disse er dog noget dyrere, så du skal gøre op med dig selv, hvad der passer bedst til dig!

 

Når ringene er købt, skal de vel at mærke hænges op for, at du kan begynde at træne med dem. Dette er utrolig simpelt, og i langt de fleste tilfælde følger der klare instruktioner med ringene, som du roligt kan følge. Hvis du har købt nogle ringe, hvor der ikke følger skruer til montering med, så gå ned i dit lokale byggemarked og snak med dem om, hvilke skruer, der kan bruges til formålet – de skal kunne holde til en del vægtbelastning! Skruerne monteres i dit loft, og herefter er det blot at hejse ringene op i den højde, som du finder passende i forhold til de øvelser, du skal lave!

 

God fornøjelse med dine gymnastikringe!

Få 10 tips til hvordan du undgår skader ved forfodsløb.